Categories

Kansainvälinen muotoilukilpailu haastaa nuoret muotoilijat, suunnittelijat, arkkitehdit, insinöörit ja opiskelijat ympäri Eurooppaa tutkimaan ja hyödyntämään kuparin ominaisuuksia, jotka ovat korvaamattomia modernissa yhteiskunnassa. Tänä vuonna teemana on kuparin kontribuutio kestävään tulevaisuuteen. Tutustu nyt avoinna olevaan kilpailuun ja osallistu mukaan omalla työlläsi.

Italian kupariyhdistys järjesti yhteistyössä Euroopan Copper Instituten kanssa kilpailun, joka palkitsee suunnittelijoita sekä nuoria kykyjä eri puolilta maailmaa. Punaisen metallin lukemattomat arvokkaat ominaisuudet ja visuaalinen vetovoima tulivat esiin yli 300 tuotteessa aina päivittäistavaroista nykyaikaisiin lääketieteellisiin sovelluksiin sekä kodintavaroihin.Tutustu lisää palkittuihin töihin.

European Copper in Architecture Awards on joka toinen vuosi käytävä arkkitehtuurin esittelykilpailu rakennuksille, joiden toteutuksessa on tavalla tai toisella käytetty materiaalina kuparia tai kupariseosta. Tutustu kilpailussa mukana oleviin upeisiin rakennuksiin ja äänestä mielestäsi paras kohde.

Sama metallipitoisuus voi aiheuttaa haittaa vesieliöille yhdessä vesistössä, mutta olla turvallinen toisessa. Tämä johtuu siitä, että metallien toksiset pitoisuudet organismeille vaihtelevat veden fysikaalis-kemiallisten parametrien pitoisuuksien mukaan. Näistä tärkeimmät ovat pH, kalsium ja liuennut orgaaninen hiili. Pohjautuen viranomaisten hyväksymiin bioottisiin ligandi (BLM) –malleihin, Bio-met laskee biosaatavuudet kuparille, nikkelille, sinkille ja lyijylle yhdellä klikkauksella!

Työ- ja elinkeinoministeriö on julkaissut selvityksen Suomen metallinjalostusteollisuuden energiankäytöstä, energiatehokkuudesta ja kustannuksista verrattuna kilpailijamaihin. Energiakustannusten osuus on 10 – 40 % valmistuskustannuksista. Tehtaiden laitekanta on suhteellisen uutta ja niiden energiatehokkuus on jo nykyisellään hyvä verrattuna kilpailijoihin.

Kupari ja kuparisovellukset antimikrobisina pintoina ovat hyväksytty mukaan hygieenisten sisätilojen RT-ohjekortteihin. Niiden tarkoituksena on lisätä rakennusalan tietoisuutta hygieenisen sisätilan merkityksestä ja tätä tukevista ratkaisuista hankkeen suunnittelu- ja rakennusvaiheissa.

Hygienia sisätiloissa -seminaarissa käsitellään hygienia-näkökulman huomioon ottamista rakennushankkeen eri vaiheissa painottuen erityisesti hankesuunnitteluun. Tilaaja ja suunnittelija tekevät niin sairaalan, terveyskeskuksen, koulun kuin päiväkodinkin rakennushankkeessa monia valintoja, joilla on vaikutusta infektioiden leviämiseen ja torjuntaan. Tilaisuudessa esitellään myös uudet ensi vuonna julkaistavat hygieniaa sisätiloissa käsittelevät RT-ohjeet. Seminaari on tarkoitettu tilaajille, rakennuttajille, suunnittelijoille ja rakennusten hygieniasta vastaaville.

DIMECC on Teknologiateollisuuden ja ICT-alan yhteisyritys (Digital, Internet, Materials & Engineering Co-Creation) joka pyrkii takaamaan teknologiayritysten ja yliopistojen yhteistyön jatkumisen ja luomaan 100 000 uutta työpaikkaa. System Integrated Metals Procesing ohjelma kehittää entistä resurssitehokkaampia tuotantojärjestelmiä yhdistämällä olemassa olevat simulaatiomallit, yksityiskohtaisen datan, sensorit, mittaukset, tietokannat, säätöjärjestelmät, säätömallit, monimuuttujamenetelmät ja tekoälyn siten että tuotteen laatua pystytään ennustamaan luotettavasti vaihtelevien raaka-ainelaatujen mukaan. Samalla kehitetään uusia malleja metallinvalmistusteknologian ja sen säätöjärjestelmien kehittämiseksi.